Wedstrijdverslag: Bellingwolde 4 – Nieuweschans 2 (3 – 5)

EINDELIJK NA 6 MAANDEN WEER EEN WEDSTRIJD GEVOETBALD EN NOG WINNEN OOK NOG

Eindelijk na zo’n zes maanden heeft Nieuweschans 2 weer een wedstrijd gevoetbald. Na een wat onwennige start trokken de Schanskers uiteindelijk verdiend aan het langste eind.

Schanze 2 doet dit jaar niet mee in de beker, vaak speel je dan tegen teams die hoger spelen waardoor het een ongelijke strijd is en er dikke uitslagen/nederlagen op het bord staan aan het eind van de rit. De leiders hebben dit jaar contact gezocht met andere teams die op het zelfde niveau spelen en daar een oefenprogramma mee opgezet. Het programma voor Schanze is als volgt:
23 augustus: Bellingwolde 4 – Nieuweschans 2
30 augustus: Alteveer 3 – Nieuweschans 2
6 september: Nieuweschans 2 – Drieborg 3

Vandaag dus de wedstrijd in en tegen Bellingwolde. Nieuweschans was met 17 spelers afgereisd en beschikte dus over voldoende wisselmogelijkheden. Op zich niet verkeerd natuurlijk in de allereerste wedstrijd van het seizoen. De eerste helft kreeg Nieuweschans voldoende mogelijkheden om de score te openen, met name Michel Topelen miste enkele 100% kansen. Bellingwolde zette daar een dodelijke doeltreffendheid tegenover. Met blits snelle counters maakte de uitblinkende nummer 9, de 1-0 en 2-0. Schanze kreeg nog steeds kansen, maar het vizier stond nog steeds niet op scherp en met 2-0 gingen beide teams de rust in.

In de rust werd spelverdeler Thomas Hauwen ingebracht en schoof Peter Zijl een linie naar achteren. Deze wijziging leek het beoogde resultaat te hebben. Nieuweschans speelde ineens een stuk rustiger en verzorgder. Binnen 10 minuten maakte King dan ook de 2-1. Iedereen maakte zich op voor nog meer doelpunten van Schanze maar niet was minder waar. Bellingwolde wist uit een vrije trap, waarbij de Schansker muur wellicht niet helemaal goed stond weer door te stomen naar 3-1.

Toch gaf Nieuweschans niet op en langzaam aan slopen de krachten uit het team van de Bellingwolmers. Wederom King zette Schanze op 3-2 en niet vlak daarna brak Arjan Topelen door op rechts en 1 op 1 met de keeper faalde hij niet, 3-3. Nieuweschans zette nu door en bracht zo’n 20 minuten voor tijd net 50 geworden leider Enzo Leeuwerke binnen de lijnen. Leeuwerke, die nog wat opmerkingen over zijn niet geheel afgetrainde lichaam om de oren kreeg, strafte dit op niet mis te verstane wijze af. Aangespeeld in de 16, kapte en draaide hij bij zijn tegenstanders weg en in één vloeiende beweging schoof hij tot grote hilariteit met zijn eerste balcontact de 3-4 binnen en zette zo zijn team op winst. Nieuweschans drukte nu door en via een tikkie takkie tussen king en teach kwam de bal bij de geheel vrij staande Berend Menniga terecht en die wist met horten en stoten de bal binnen te “friemelen”. Hiermee kwam de 3-5 eindstand op het bord. Al met al een zeer nuttige morgen, met een mooi resultaat zo in de eerste wedstrijd van het seizoen.
Zoals gezegd, volgende week reist Schanze af naar Alteveer, waar wordt aangetreden tegen de mannen van speler/leider Luuk Schenkel.

Door Enzo Leeuwerke