Wedstrijdverslag: v.v. Nieuweschans 1 – sv Drieborg 1 (1 – 0)

NIEUWESCHANS’ 1 COLLECTIEF OPTREDEN DE BASIS GEWEEST VOOR DE OVERWINNING OP DRIEBORG 1 (1 – 0)
In de derby tegen buurtgenoot Drieborg pakte Nieuweschans moeizaam maar uiteindelijk verdiend de overwinning. Voor Davey net terug van een blessure was het uitermate triest dat hij wederom met een knieblessure het veld in de 22e minuut moest verlaten.
Nieuweschans had in het eerste halfuur een licht veldoverwicht, maar wist dit niet om te zetten in grote kansen. Drieborg veelal loerend op een counter was niet in staat om de defensie van Nieuweschans onder druk te zetten, zodat de wedstrijd redelijk in evenwicht bleef. In de 37e minuut werd de sterk spelende Elvis Beslic aangespeeld rond de zestien en met een verwoestende uithaal van Elvis kon de keeper van Drieborg de bal uit het netje halen. 1-0. Een belangrijke treffer net even voor de pauze.
Na de thee was het de verwachting dat Drieborg in aanvallend opzicht meer risico zou nemen, maar het was Nieuweschans die wederom het initiatief nam en de bovenliggende partij was. Sven overal op het veld aanwezig en goed spelend kreeg in de 61e minuut en in de 65e minuut een 1 op 1 kans maar had zijn vizier niet op scherp. Nieuweschans had in deze fase de wedstrijd al lang kunnen beslissen, maar het bleef spannend tot het einde. Drieborg wist hier weinig tegenover te stellen. Het probeerde met veel fysieke kracht het spel te ontregelen en met name Kymani moest het ontgelden. In de tweede helft is Drieborg nauwelijks voor de goal van Nieuweschans geweest, behoudens de laatste vijf minuten toen er een alles of niets offensiefje ingezet werd die niets opleverde. Het enige wapenfeit was dat de bal in de laatste minuten wel/niet over de lijn was geweest. De scheids was hier direct duidelijk over en liet doorspelen. Nieuweschans was de verdiende winnaar in een matige wedstrijd tegen een stugge, fysiek en af en toe over het rand spelende tegenstander. Vooral het sterk collectief optreden van het team is de basis geweest voor de overwinning. Daarbij wil ik nog wel even Tommy noemen, 16 jaar en soeverein spelend in het hart van de defensie.
Door Dick Wiebrants
Foto’s Anna Stol